Pages

✿ Sabar ✿

Saturday 29 October 2011

Amalan Korban ~ Salam Aidiladha ~

Assalamualaikum w.b.t ^_^
                                                          bersua lgi kita di mata pena ini ...

" Labai Kallah hum ma la bai " pasti ada yg merindui laungan lambaian kabbah ini...
sedar tak sedar beberapa hari lagi kita akan menyambut Hari Raya Qurban , Hari Raya Haji atau lebih dikenali Hari Raya Aidiladha. Teringat semasa kecil dahulu , orang-orang selalu bersangka bahawa yang menyambut Hari Raya Aidiladha ini hanya untuk jemaah haji yg pergi ke Tanah Suci menunaikan tanggungjawab rukun Islam yg ke-5.

Sudah cukup sinonim sebut saja Hari Raya Aidiladha ! pasti anda akan terfikir Hari raya korban , terfikir nasib binatang2 yg akan di korbankan seperti Lembu dan kambing , terfikir daging korban yang akan diagihkan kepada anak-anak yatim dan yang sewaktu dengannya semata-mata untuk memenuhi tuntutan ibadah dan memperingati pengorbanan Nabi Ibrahim a.s. Tahukah kamu apa itu Korban ? klu x tahu , biar sya jelaskan skit ... yg dah tahu tu senyap skit yerk !


Definisi Ibadah Korban:-
Korban atau Udiyyah dalam bahasa arabnya bermaksud menyembelih haiwan tertentu daripada ternakan yang dikategorikan sebagai al-an'am iaitu unta  , lembu (termasuk kerbau) , biri-biri , kambing pada hari Nahar atau Hari Raya Haji pada 10 Zulhijah dan pada hari-hari Tasyrik (11 , 12 , 13 Zulhijah) bertujuan untuk bertaqarrub (m'dekatkan diri) kepada Allah s.w.t.


Alhamdulillah segala puji bagi Allah s.w.t. yang telah mensyariatkan kepada hamba-hambaNya agar berkumpul pada musim haji di Arafah dan menumpahkan darah haiwan korban (al-hadyu). Ia adalah bulan yang penuh berkat kerana didalamnya bergabung dua ibadat haji dan korban yang dimulakan sejak zaman nabi Ibrahim a.s. lagi.


Allah s.w.t berfirman yang bermaksud :
" Dan telah kami jadikan unta-unta itu untuk kamu sebahagian daripada syiar Allah. Kamu memperoleh kabaikan yang banyak padanya. maka sebutlah nama Allah ketika kamu menyembelihnya dalam keadaan berdiri (dan telah terikat). Kemudian apabila telah rebah (mati) , maka makanlah sebahagiannya dan beri makanlah pada orang yang rela dengan apa yang ada padanya (yang tidak meminta-minta) dan orang yang meminta. Demikianlah kami telah menundukkan unta-unta itu kepada kamu , mudah-mudahan kamu bersyukur." ( Surah al-Hajj 22:36 )


Hikmah dan Fadilat :-
Korban ialah ibadat , setiap korban yang dilakukan kerana ibadat mempunyai hikmah dan faedah selain daripada mengabdikan diri kepada Allah s.w.t ia juga sebagai melahirkan tanda kesyukuran kepada Allah terhadap nikmat-nikmatNya yang melimpah ruah. hikmah yang paling jelas dan tinggi nilainya adalah untuk menghayati pengorbanan agung yang telah dilakukan oleh Nabi Ibrahim a.s yang sanggup menyahut perintah Allah s.w.t untuk mengorbankan anaknya Nabi ismail a.s. 

Hukum ? Hukum korban dibahagi kepada 2 :-
Pertama : sunat mu'akkad bagi orang yang cukup syarat-syaratnya iaitu Islam , akil baligh , dan berkemampuan.

Kedua : mewajibkan dirinya sendiri sama ada untuk berkorban kerana mendekatkan diri kerana Allah dan merebut peluang mencapai ketakwaan di sisi-Nya.

( Setiap muslim sangat dituntut melakukan ibadat korban , memadai dengan menyebelih seekor kambing bagi dirinya dn keluarnya)

P/S :: Salam Aidiladha kepada semua muslimin dan muslimat ,
ucap awal-awal nda pa bha kan ^_^

2 comments:

Rintihan HambaMu said...

Alhamdulillah..
bgos entri nie..

Andi Masliana said...

Makasih Ukhti ^_^