Pages

✿ Sabar ✿

Wednesday 22 June 2011

Kerosakan yang ditimbulkan oleh Penyakit Rohani ( Hati )

Setiap orang dapat merasakan dan mengetahui betapa buruknya akibat-akibat dari penyakit jasmani yang menimpa diri seseorang. Bagaimanapun penyakit rohani sebenarnya mempunyai akibat-akibat yang buruk yang jauh lebih serius daripada penyakit jasmani.

 Antaranya ialah :

1. Menggangu Ketenangan Jiwa
Orang yang mempunyai penyakit rohani tidak akan dapat menikmati ketenangan hidup. Keadaan ini juga bererti meruntuhkan kebahagiaan. Hanya orang yang sihat sahaja daoat menikmati ketenangan dan kebahagiaan hidup.

2. Menjauhkan Diri Dari Allah
Penyakit rohani dalam istilah lain disebut ghibah , Sifat buruk muhlikat, sifat buruk yang merosakkan atau akhlaqul mazmunah yakni akhlak yang tercela. Sifat dan mental yang demikian amat tidak diredhai oleh Allah s.w.t dan diperhitungkan sebagai dosa. Misalnya, sifat munafik, iri hati, sombong dan lain-lain. Manusia yang memiliki sifat-sifat tersebut bererti membuat dirinya dimurkai Allah dan hidupnya kian jauh dari Rahmat Allah s.w.t.

3. Melumpuhkan Daya Kerja
Orang yang sihat rohaninya akan dapat bekerja dengan tekun dan beramal kepada Allah s.w.t dengan sebanyak-banyaknya. Ini adalah sebagai bakti kepada Allah dan ehsan kepada sesama manusia.

Sebaliknya orang yang mempunyai penyakit rohani, daya kerjanya lumpuh dan tidak sanggup melakukan sesuatu yang penting dan bernilai dalam pembangunan. Jika seseorang itu hanya pandai merosak tetapi tidak pandai membangun, maka orang itu dianggap sebagai sampah masyarakat bahkan lebih buruk daripada sampah.


4. Merosakkan Jasmani
Ahli-ahli di bidang kesihatan pada umumnya sependapat bahawa penyakit-penyakit rohani mengakibatkan berlakunya kerosakan pada jantung, tekanan darah, saraf, paru-paru dan sebagainya. Gangguan mental pula akan menyebabkan orang merasa tidak enak makan dan tidak dapat tidur.

Apabila penyakit rohani itu berlarutan tanpa ada usaha pengubatan dan pencegahan, maka sudah entu akan membahayakan dirinya sendiri mahupun bagi orang lain.

Begitu juga, jika dibiarkan penyakit itu menjadi bertambah berat sehingga sampai ke tahap membahayakan orang lain serta tidak dapat lagi memahami kenyataan-kenyataan hidup, maka orang itu pasti terkena tekanan penyakit gila .
hehehe, ni sambungan pada PENYAKIT ROHANI (^,^)  selamat membaca...

No comments: