Pages

✿ Sabar ✿

Monday 20 June 2011

(^,*) Meet Your soulmate (^,*)

Apabila lelaki dan wanita itu telah mengetahui ciri-ciri yang boleh menarik perhatian pasangan masing-masing, maka sekarang adalah langkah seterusnya untuk memikat hati mereka :

1. Berdoa bersungguh-sungguh dan berusaha dengan tepat
Jodoh di tangan Allah, namun kita wajib berusaha mendapatkannya. Gunakan pelbagai usaha dan ikhtiar yang dibenarkan syariat kemudian berdoa dan terus berdoa. Sertakan dengan tawakal InsyaAllah mendapat jodoh yang diimpi.Pada prinsipnya, doa kita akan dikabulkan oleh Allah apabila kita berdoa sesuai dengan ketentuan-Nya sebagaimana yang diperintahkan oleh Allah s.w.t serta yang dicontohkan oleh Rasulullah s.a.w. Namun demikian, walaupun kita sudah melakukan tatacara berdoa yang benar ternyata hal-hal yang kita inginkan seringkali tidak menjadi kenyataan.

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud :
" sesungguhnya doa seseorang itu tidak akan lepas daripada salah satu tiga perkara iaitu ; adakalanya diampuni dosanya, adakalanya diberikan kebaikan segera seperti dikabulkan doa sesuai dengan permintaannya dan adakalanya ditunda pengabulannya (Riwayat al-Dailami) "
2. Amati orang di sekitar anda
Anda mungkin terlepas pandang orang di sekitar anda atau yang hampir dengan anda. Mungkin mereka adalah salah seorang wanita atau lelaki yang mempunyai ciri-ciri idaman anda. Semua orang mempunyai jodoh yang dijanjikan Allah. Lumrahnya, kebanyakkan jodoh kita terdiri daripada orang yang tidak jauh daripada kita. Namun, masih ada kemungkinan seseorang itu berjumpa dengan orang yang jauh, seperti orang malaysia dengan orang indonesia.

3. Tidak mudah patah semangat
Rasulullah s.a.w bersabda : " Allah benci kepada orang yang oatah semangat tetapi syaitan sukakannya " Kebanyakkannya, orang yang berputus asa dalam memiliki jodoh mula membuat pelbagai tanggapan tentang jodoh. Tanggapan negatif ini asyik berlegar di minda hanya menyebabkan semakin sukar bertemu jodoh.

4. Mengisi hati dengan ibadah tertentu
Setelah hati disucikan, kita perlu fokus terhadap tindakan untuk mempertahankan kejernihannya dengan ibadah tertentu. Ibadah-ibadah ini walaupun sedikit tetapi mampu dilakukan secara ikhlas dan istiqamah, mampu menjadi benteng pertahanan terhadap seseorang untuk terus mengekalkan kesucian hatinya daripada dinodai selaput mazmumah.

Firman Allah yang bermaksud : " orang yang memelihara solatnya, mereka itulah yang akan mewarisi syurga firdaus, mereka kekal di dalamnya ".
(Surah al-Mukminun 33: 9-11)

Allah berfirman lagi yang bermaksud : " wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dan berkatalah yang benar, nescaya Allah akan memperbaiki perbuatanmu serta mengampuni dosa-dosamu. Barang siapa taat kepada Allah dan Rasul-Nya maka sungguh dia akan berbahagia dengan kebahagiaan yang agung " (Surah al-Ahzab : 70-71)

5. Menyayangi semua orang di sekitar
Orang yang penyayang akan menarik orang lain sayang kepadanya, semua orang disekitar perlu disayangi dan dihargai agar kita mudah dihormati. Sifat berkasih sayang adalah sifat yang sangat dianjurkan oleh islam, malah Allah s.w.t mengiktiraf bahawa satiap orang mukmin itu bersaudara. Oleh itu, dahulukanlah pandangan kasih sayang dan berbaik sangka pada orang lain sebelum bersangka buruk dan membenci mereka. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud :" Mahukah kamu, aku beritahukan tentang sesuatu yang apabila kamu kerjakan kamu akan saling menyayangi? Sebarkanlah salam diantara kamu " ( Riwayat Muslim).

6. Menyucikan hati
Hati manusia sering dihinggapi pelbagai penyakit mazmumah seperti benci, riyak, takkabur, ujub, hasad, dengki dan sebagainya. Oleh sebab itu, hati perlu banyak bermuhasabah, bertaubat dan beristigfar dan memaafkan orang lain. Hati yang bersih akan memancarkan sinar ketulusan di wajah seseorang menyebabkan seseorang itu sejuk dipandang mata. Maka, mudahlah orang akan jatuh cinta padanya.

7. Sentiasa bersedia bertemu pasangan pada bila-bila masa
Tanggapan pertama itu sangat penting, oleh itu persiapkanlah diri anda dalam keadaan kemas, bersih wangi dan ceria walau dimana saja anda berada. Kita tidak dapat menolak kemungkinan bahawa di sesuatu tempat yang kita pergi itu mungkin menjadi tempat pertemuan pertama kita dengan bakal pasangan. Allah sukakan keindahan kerana Allah itu cantik serta indah, jadilah hamba yang disukai Allah dan sentiasa menitikberatkan kebersihan dan kekemasan diri. Sesungguhnya ia juga boleh mempengaruhi tanggapan orang lain terhadap keindahan ajaran islam kerana diri kita sebenarnya adalah duta agama islam setiap masa.

8.Cuba melengkapi ciri-ciri lelaki dan wanita idaman
Dengan cara perbaiki segala kelemahan dan bersyukur serta istiqamah dengan segala kelebihan. Cuba sedaya upaya memasukkan sebanyak mungkin sifat-sifat wanita atau lelaki idaman di dalam diri sendiri sebagaimana kita mengimpikan seorang lelaki atau wanita idaman, bakal pasangan kita juga mengimpikannya.  Maka coraklah langkah bermula dengan diri kita untuk menjadi insan yang diimpikan sesorang. Contonhnya, seorang wanita perlu menjaga wajah dan bentuk badan kerana satu dunia mengiktiraf bahawa kecantikan adalah faktor penting untuk menarik pasangan.

 Contoh bagi wanita :: Seorang gadis yang berisi (^,*) dan gempal hendaklah cuba untuk melakukan
* Senaman secara istiqamah
* Diet (dlm pemilihan makanan)
* Buat kerja dengan pantas
* Kurangkan tidur dan rehat
* Kurangkan santai dan bermalas-malasan
* Gerakkan dan sibukkan minda untuk sentiasa berfikir, berkerja dan mencari masalah untuk diselesaikan.

(Dengan cara ini metabolisma anda akan tinggi dan tenaga yang anda akan dapat daripada makanan akan terarah kepada tenaga otak dan tidak akan tersimpan didalam otot-otot. Orang muda sememangnya mudah untuk memecahkan lemak)

Contoh bagi Lelaki ::
* Bijak memilih fesyen dan warna yang sesuai
* Pakaian dalam yang bersih terutama untuk solat
* Memakai stoking yang tidak berlobang dan berbau
* Menggunting rambut dan bercukur dengan rapi
* Mengerat kuku tangan dan kaki
* Meminyak rambut
* Menggosok gigi dan elakkan mulut berbau
* Berserhanda dalam serba-serbi.

(^,*) 8 Petanda si Dia adalah JODOH kamu (^,~)
Dua manusia yang merasa saling berjodoh pasti memiliki ikatan emosional,spiritual dan fizikal antara keduanya. Hanya dengan menatap mata atau mendengar suaranya, kita akan merasakan getaran dan seolah-olah ingin terus bersamanya. Benarkah seperti itu?
Lalu, apakah ada petanda lainnya agar seseorang dapat merasakan bahawa si dia jodoh(soulmate) kita atau bukan?
Petanda 1
Rahsia sepasang kekasih agar dapat memiliki usia hubungan yang panjang adalah dengan adanya saling kerjasama. Kamu dan dia selalu dapat saling membantu, dalam urusan remeh atau besar. Paling penting adalah kamu berdua selalu dapat melalui segala aspek kehidupan secara bersama-sama. Dan semuanya terasa amat menyenangkan meskipun tanpa harus melibatkan orang lain. Apakah kamu sudah merasakan perkara tersebut? Jika ya...
SELAMAT…kerana ada harapan bahawa dia adalah calon pendamping hidup kamu!
Petanda 2
Salah satu kriteria yang menentukan sesuai atau tidaknya dia sebagai jodoh kamu atau bukan adalah kemampuannya bersikap bersahaja didepan kamu.Cuba sekarang perhatikan, apakah gerak-gerinya, caranya berpakaian, gaya rambutnya, caranya berbicara serta tertawanya menunjukan apa ada padanya? Apakah setiap ucapannya selalu tampak spontan dan tidak dibuat-buat? Jika tidak, maaf kemungkinan besar dia bukan jodoh kamu!
Petanda 3
Adanya deria batiniah membuat hati kamu berdua dapat selalu saling tahu. Dan bila kamu atau si dia dapat saling membaca fikiran dan menduga reaksi serta perasaannya satu sama lain pada situasi tertentu. Selamat! Sebenarnya dialah destini kebahagian kamu…
Petanda 4
Bersamanya dapat membuat perasaan kamu menjadi tenang, selesa dan tanpa perasaan tertekan. Berjam-jam bersamanya, setiap waktu dan setiap hari tanpa membuat kamu merasa bosan… Inilah petanda bahawa kamu berdua kelak akan saling terikat.
Petanda 5
Dia selalu ada untuk kamu dalam situasi apapun. Dan dia selalu dapat memahami situasi dalam hati kamu baik dalam suka dan duka. Percayalah pasangan yang berjodoh pasti tak takut mengalami pasang-surut, suka-duka saat bersama. Sekarang, ingat-ingat kembali. Apakah dia orang pertama yang datang memberi bantuan tatkala kamu dirundung musibah? Dia selalu faham saat emosi kamu terganggu? Dia tahu keadaan waktu anda sakit? Jika ya, tak salah lagi. Dialah orangnya…
Petanda 6
Dia tak terlalu peduli dengan masa lalu keluarga kamu, dia tak peduli dengan masa lalu kamu saat bersama kekasih terdahulu. Dia juga tak malu-malu menceritakan masa lalunya… Nah, kalau begitu ini bisa bererti dia sudah siap menerima kamu seadanya..
Petanda 7
Setiap orang pasti memiliki kekurangan, dan kamu tak malu-malu perlihatkannya pada si dia. Bahkan pada saat kamu tampil ‘buruk’ didepannya sekalipun, misalnya saat kamu bangun tidur atau saat kamu sakit dan tak mandi selama dua hari. Ataupun menceritakan sejujurnya kepada kamu tentang kelemahan dan kekurangannya… Nah! Kamu dan dia memangnya disuratkan untuk bersama!
Petanda 8
Bila merasa rahsia kamu bisa lebih selamat ditangannya dari pada ditangan sahabat-sahabat kamu yang lain. Atau kamu merasa sudah tak dapat lagi menyimpan rahsia apapun darinya, maka berbahagialah! Kerana ini bererti pasangan sejati telah kamu ketemu!!!!!
Apakah kelapan petanda di atas telah kamu laluinyaaa? Tepuk dada tanya hati...
( Be Continue -- " Amalan Dan Doa Dipermudahkan JODOH )
 


3 comments:

Unknown said...

bnyk info aku dapat dalam sini..
ngam jugak la sebab aq dlm mood sedih ni..
hehehhehehe..(jan tanya k)

Aleen Rayyan Paradise said...

like it <3

Andi Masliana said...

hehehe... makaseh yah, sama-samalah kita muhasabah diri (^,^)